یک پروتئین و درمان دیابت

دانشمندان اسپانیایی یک پروتئین مهم را برای درمان نوع 2 کشف کردند.در آزمایشاتی که بروی موش ها در انستیتو تحقیقاتی Biomedicineدر بارسلونا انجام شدو نتایج آن درمجله ی PNASبه چاپ رسید، دانشمندان دریافتند که کمبود پروتئینی بنام  Mitofusin-2 درسلولهای ماهیچه  و کبد می تواند سبب کاهش حساسیت بافت به انسولین شده و موجب افزایش مقدار قند در خون گردد. هر دو این شرایط یعنی مقاومت به انسولین و افزایش قند خون قبل از ابتلا به دیابت نوع 2 حادث می شود.

در تحقیقات قبلی که توسط دانشمندان انستیتو بیومدیسین در اسپانیا انجام شده بود ، مشخص گردید که در بیماران چاق که به دیابت نوع 2 مبتلا بودند میزان پروتئین Mitofusin2درماهیچه کاهش می یابد.این پروتئین مسیر سیگنال رسانی انسولین در کبد وماهیچه را کنترل می کند وچنین کمبودی موجب ایجاد تغییراتی در میتوکندریها و شبکه ی اندوپلاسمی می گردد که صحت عملکرد این دو اندام سلولی برای انجام اعمال صحیح سلول از اهمیت زیادی برخوردار است. این گزارش نشان می دهد که اختلال در عملکرد این دو قسمت در سلول سبب تغییراتی می شود که علایم پیش دیابت را بوجود می آورد.

پرفسور zorzanoمدیر این تحقیقات می گوید: مقاومت به انسولین نقش کلیدی در ایجاد دیابت بامزه، دیس لیپیدمیا ( تغییر در غلظت چربیها) و چاقی بازی می کند.

Mitofusin-2می تواند هدف ویژه ای برای ابداع داروهای ضد دیابت در آینده باشد.

منبع: www. Diabetes.co.uk